Tem
22
2009
    Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylaş FriendFeed Google

YAHYA KEMAL'İN ‘SİYÂSÎ HİKÂYELER'İ ÜZERİNDE BAZI DİKKATLER / YARD. DOÇ. DR. CAFER GARİPER

alt     Yahya Kemal, Türk edebiyatında şiirleriyle yerini almış bir sanatkârdır. Onun dehası, şiir sanatında ortaya koyduğu estetik değeri yüksek eserler kadar, Tanzimat'tan sonra yeniliğe kapılarını sonuna kadar açan ve büyük bir değişimin içinde dağınıklığı yaşayan Türk şiirine şekil, muhteva, dil ve üslûpta kazandırmış olduğu yeni formda aranmalıdır.

     Yahya Kemal, kendisine sanat alanı olarak asıl itibariyle şiiri seçmiş olmakla birlikte nesir yazıları da kaleme almıştır. Bir kısmı çeşitli dergi ve gazete sayfalarında yer alan, bir kısmı da şairin evrakı arasında yayımlanmadan kalan bu yazıları, ölümünden sonra Yahya Kemal Enstitüsü tarafından neşredilmiştir. Tamamı on iki cilt tutan Yahya Kemal Külliyatı'nın dokuz cildini nesirleri teşkil etmektedir. Bir kısmı müsvedde hâlinde kalan bu nesir yazıları makale, sohbet, mektup, hatırat, hikâye vb. edebî türlerde kaleme alınmış yazılardır. Biz bu yazımızda, onun ölümünden on yıl sonra, 1968 yılında Yahya Kemal Enstitüsü tarafından Siyâsî Hikâyeler adıyla kitaplaştırılan tarihî hikâyelerini inceleme konusu yapmak istiyoruz.

 

Tem
7
2009
    Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylaş FriendFeed Google

FATİH KÜRSÜSÜNDA ANLATIM TEKNİKLERİ / YARD. DOÇ.DR. YUNUS AYATA

FATİH KÜRSÜSÜNDE ANLATIM TEKNİKLERİ
YARD. DOÇ. DR. YUNUS AYATA
- yazıyı okumak/ indirmek için yazının devamına tıklayın –

 

Haz
9
2009
    Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylaş FriendFeed Google

SAFAHAT'TA MEHMET AKİF'İN DUYGU DÜNYASI / PROF. DR. İSMAİL ÇETİŞLİ


SAFAHAT’TA MEHMET AKİF’İN DUYGU DÜNYASI
PROF. DR.  İSMAİL ÇETİŞLİ
- yazıyı okumak/ indirmek için yazının devamına tıklayın –

 

Ock
15
2009
    Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylaş FriendFeed Google

MİTTEN METAFORA YAHYA KEMALl ŞİİRİNDE SUYUN ATEŞLE İMTİHANI/ DOÇ. DR. YUNUS BALCI

alt            Öncelikle şunu belirtmekte fayda vardır ki; bu bildirinin konusu, Yahya Kemal şiirinde su ya da ateş imgelerinin ayrı ayrı ortaya konuş şekilleri değil; ikisinin bir araya getiriliş şekli, bir arada bulunabilmelerinin şartlarıdır. Suyun ve ateşin ayrı ayrı birer imge olarak onun şiirindeki yer alış ve dönüşüm şekilleri bu bildirinin sınırları dâhilinde değildir. Ayrıca bu noktada Tanpınar'ın çoğunlukla Bachelard fenomenolojisine ve bazen de klasik psikanalizme atıflar yaparak Yahya Kemal şiirindeki su unsurunun yerini belirlemeye çalıştığını da hatırlayalım. Bir şiirin büyüklüğü yaşanan ya da gözlenen şeyin görüntülenmesinde değil, şairin gerçeklikle karşılaşmasıyla harekete geçen algısının görüntülenmesindedir. Sanatçının yaratıcılığa dönüşen eylemi onun varlık karşısındaki uyanıklığıdır. Dolayısıyla Yahya Kemal'deki su ve ateş imgelerinin birlikteliğini veya çatışmalarını anlamaya çalışmak bir anlamda, onun bir şair olarak algı biçimini de sezmek olacaktır.

Ara
29
2008
    Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylaş FriendFeed Google

YAHYA KEMAL HANGİ ŞEHRİN ŞAİRİYDİ?/ DOÇ.DR. ALÂATTİN KARACA

alt     İlhan Berk, kimi söyleşilerinde; "her şairin bir kenti olması gerekir" der. Yahya Kemal'in kenti, tam da bu söze uygun olarak İstanbul'dur, şiirlerindeki ana figür bu kenttir. Şair, söyleyeceklerinin neredeyse hepsini bu kent üzerinden söyler. O nedenle bir ‘İstanbul şairi' olarak tanınması doğal. Ancak bu yazıda, asıl niyetim, şairin şiirlerinden örnekler vererek bir İstanbul betimlemesi yapmak değil; kente bakışını, kent bağlamında gelenekle modernite arasında nerede durduğunu, hangi kentin şairi olduğunu saptamak. Onun betimlediği, bir imparatorluk kültürünün başkenti mi, bir ulus-devlet kenti mi, yoksa Anadolu'dan göç alan, sanayileşen, betonlaşan bir modern kent mi? Çünkü Yahya Kemal, 1884'te doğup, 1958'de vefat etmiş; dolayısıyla Meşrutiyet'e, Birinci Dünya Savaşı'na, Cumhuriyet'e, İkinci Dünya Savaşı'na ve çok partili döneme tanık olmuş bir şair; yani saltanattan Cumhuriyet'e, imparatorluktan ulus devlete ve modern topluma değin, Türkiye'de yaşanan ‘inkılâplar zinciri'nin tanığı. Doğrusu, Türk şiirinin bu büyük ustasının, kent bağlamında, tanık olduğu bu büyük toplumsal değişme sürecine, modern topluma ilişkin tavrını merak etmemek elde değil.

Üye Paneli

Üye Adı:
Şifre :

Şifrem?
Üye Olun !

Reklam

    Reklama tıklayarak sitemize katkıda bulunun...

Kİmler Çeviİrİmİçİ

Kullanıcılar :

Arama Motorları : Crawl Bot

Şuan Sitede 0 kullanıcı, 1 arama motoru, 4 ziyaretçi ile toplamda 5 kullanıcı bulunmaktadır.

Takvim

«    Aralık 2018    »
PtSaÇrPrCuCtPz
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31